Verhalen in de zorg

Storytelling in de zorg

Ook zo moe van de informatie-overload van powerpoints, tabellen en schema's? Probeer het eens met verhalen! Ons brein werkt met narratieve structuren en begrijpt informatie veel beter in verhaal vorm. Storytelling in de zorg dus. Durf jij het aan?

Corporate story: het verhaal van je organisatie

Een corporate story is een krachtig middel om de visie van een zorginstelling te delen. Het is een authentiek verhaal dat emotie oproept, herkenning biedt en betekenis geeft aan je organisatie.

Persona: het verhaal van je cliënt

Persona's zijn fictieve verhalen waarmee je potentiële cliënten en medewerkers een menselijk gezicht geeft. Je krijgt inzicht in hun motieven, verlangens en levenswijze zodat je daarop kunt inspelen.

Verhalen die de toekomst verbeelden

Met verhalen die de toekomst verbeelden maak je een abstracte toekomstvisie concreet door te kijken wat dit betekent voor mensen van vlees en bloed. De verhalen helpen je om scenario's en handelingsopties te onderzoeken.

Ervaringsverhalen: maak drijfveren voelbaar

Mensen vertellen elkaar verhalen: bij de printer, de koffiemachine en tijdens de lunchpauze. Verhalen over thuis, maar ook hun visie op ontwikkelingen en hun ervaringen met cliënten.

Portretten van bijzondere mensen

Ieder mens heeft verhalen. In verhalen laten we zien wie we zijn en wat we belangrijk vinden. Deze verhalen maken ons als mens uniek. Ze zijn het waard om op te schrijven.

Metafoor: een verhaal met een boodschap

Een metafoor is een sprookje of verhaal dat je voor een speciale situatie schrijft. Metaforen ondersteunen een veranderingsproces omdat ze mensen helpen anders naar een vraagstuk of situatie te kijken.

Terug

De kracht van verhalen

Op het werk, in de supermarkt en bij het kampvuur vertellen we elkaar verhalen. Zo raken onze levens aan elkaar. Groots en meeslepend of schijnbaar eenvoudig en alledaags. 

Ontdek waarom verhalen zo krachtig zijn....